Bijwerkingen omega 3 visolie capsules: teveel omega 3 slecht?

Omega 3 Omega 3

Het regelmatig eten van vette vis zorgt normaal gesproken voor voldoende opname van omega 3 vetzuren. Omega 3 is een vetzuur en behoort tot de zogenaamde essentiële vetzuren. Essentieel wil zeggen dat het lichaam omega 3 nodig heeft om goed te kunnen functioneren. Omdat we omega 3 niet zelf kunnen aanmaken moeten we het via onze voeding binnenkrijgen. Soms lukt dit niet of we doen het niet voldoende. Voldoende inname van het vetzuur omega 3 heeft een positieve uitwerking op onze gezondheid. Krijg je niet voldoende omega 3 binnen dan kunnen omega 3 visolie capsules helpen de tekorten aan te vullen. Lekker gezond zal je denken, maar een teveel kan juist een negatief effect teweeg brengen. Is teveel omega 3 slecht voor het lichaam? Wat zijn de mogelijke bijwerkingen/symptomen van teveel omega 3?

Wat is omega 3?

Omega 3 is de naam voor een vetzuur die niet van nature in ons lichaam voorkomt. De meest bekende drie omega 3 vetzuren zijn:

  • ALA (alfa-linoleenzuur ook bekend onder de naam vitamine-F, een halfvitamine)
  • EPA (eicosapentaeenzuur; een visvetzuur)
  • DHA (decosahexaeenzuur; een visvetzuur)

Teveel aan Omega 3 tegenovergesteld effect

We kunnen deze vetzuren niet zelf aanmaken en moeten het om daarom via onze dagelijkse voeding tot ons nemen. Dit is regelmatig eten van voldoende vette vis zorgt al voor voldoende opname van omega 3. Vette vis is bijvoorbeeld: zalm, makreel, forel, tonijn of haring. In verwarmde/gekookte vis gaan vetzuren verloren. Gebakken vis is dus geen aanrader om voldoende omega 3 tot je te nemen. Omega 3 vetzuren verminderen, bij juiste dosering, de kans op hart- en vaatziekten. Een overmatige inname kan juist leiden tot bijwerkingen en een negatief, schadelijk effect op je gezondheid. Hierover later meer.

Omega 3 viscapsules EPA, DHA en ALA het verschil

EPA, DHA en ALA zijn bekende omega 3 vetzuren. Het verschil tussen deze vetzuren is soms niet helemaal duidelijk:

  • ALA (Plantaardig omega 3 vetzuur, zit vooral in lijnzaadolie *niet in lijnzaad, chiazaadolie en sacha-inchi-olie)
  • DHA en EPA (Dierlijk omega 3 vetzuur, zit vooral in vette vis*)

*DHA en EPA komt vooral voor in vis, maar vissen kunnen dit vetzuur ook niet zelf maken en halen het weer uit algen. Tegenwoordig wordt uit gekweekt alg vetzuur geïsoleerd en toegepast in voedingssupplementen.

Is teveel omega 3 slecht voor je lichaam: schade door omega 3

We horen vaak alleen maar over positieve aspecten van omega 3 vetzuren. Maar kunnen teveel omega 3 vetzuren schadelijk zijn? Zijn te teveel omega 3 vetzuren slecht? Het is inderdaad zo dat het innemen van veel omega 3 vetzuur niet goed is voor het lichaam. Wat zijn de mogelijke bijwerkingen van teveel omega 3 inname?

  • Bloedingen (Een inname van > 3 gram visolie per dag kan de bloedstolling remmen)
  • Verhoogde cholesterol
  • Verstoorde afweer
  • Verhoogde kans op hartritmestoornissen bij mensen met een al aanwezig verhoogd risico op hartfalen
  • Verhoogde kans op prostaatkanker (soms wel vijf keer meer kans)

Teveel omega 3 slecht en schadelijk: wat is een goede dosering DHA & EPA?

De dosering is van belang voor een positief effect van omega 3 vetzuren op het menselijk lichaam. De geadviseerde hoeveelheid visvetzuren is 450 milligram DHA of EPA per dag. Het soort visvetzuur is hier niet van belang. Zowel 450 mg (DHA) decosahexaeenzuur of (EPA) eicosapentaeenzuur is goed. Een combinatie kan ook, zolang het totaal maar niet meer dan 450 mg per dag is. Capsules en/of voedingssupplementen bevatten soms wel 1000 milligram visolie per unit, pil of capsule. Dit betekend niet dat er 1000 milligram omega 3 vetzuren in zitten. Kijk altijd naar de concentratie DHA en/of EPA, dit is de hoeveelheid die je uiteindelijk binnenkrijgt. 450 milligram per dag komt neer op:

  • 2 keer per week een portie vis 100-150 gram waarvan 1 keer vette vis (zalm, makreel, forel, tonijn of haring)

Ik vind vis vies: wat nu?

Is vis totaal niet jouw ding? Geen nood er zijn diverse voedingssupplementen en capsules verkrijgbaar met omega 3 vetzuren. Inname van deze capsules zorgt, bij een juiste dosering, voor goede omega 3 balans in je lichaam en bevordert de gezondheid.

Wat is de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid omega 3 vetzuur ALA?

Voor omega 3 vetzuur ALA (alfa-linoleenzuur) geldt een dagelijkse aanbevolen hoeveelheid van 2 tot 3 gram per dag.

Hoeveel gram DHA en EPA zit er in de bekende vissoorten?

De meest bekende vissoorten en hoeveelheid DHA (decosahexaeenzuur) en EPA (eicosapentaeenzuur) milligram per 100 gram:

  • Gerookte makreel: EPA 1960, DHA 3330
  • Sardientjes in blik: EPA 1150, DHA 1040
  • Rauwe zalm: EPA 760, DHA 1060
  • Gerookte paling: EPA 690, DHA 760
  • Rauwe haring: EPA 920, DHA 1090

De meest bekende bronnen van ALA (alfa-linoleenzuur) gram per 100 gram:

  • Mayonaise: 6,82
  • Walnoten: 8,70
  • Sojaolie: 5,68
  • Lijnzaad: 16,61
  • Margarine: 3,30
Laatst aangepast op dinsdag, 16 augustus 2016 09:13

Reageer op: "Bijwerkingen omega 3 visolie capsules: teveel omega 3 slecht?"

4 reacties

  • Reactielink Thea Rasing maandag, 06 november 2017 02:37 Geplaatst door Thea Rasing

    In een capsule zit 1000mg omega 3. Dat betekent niet dat er 1000mg omega 3 inzit. Hoeveel omega 3 zit er dan In, in zo'n capsule, want je mag niet meer dan 450 gram.Wat zit er dan verder in , in zo'n capsule?

  • Reactielink Marijke donderdag, 10 november 2016 16:53 Geplaatst door Marijke

    Kan het zijn dat ik van gebroken lijnzaad een huidallergie heb opgelopen?Ik nam ongeveer een eetlepel gemalen/gebroken lijnzaad per dag en dronk veel water.Het zijn rode bulten en gelukkig alleen op m'n benen en jeuken ontzettend!

  • Reactielink riatenvelde zaterdag, 29 oktober 2016 17:13 Geplaatst door riatenvelde

    mijn moeder heeft hoofdpijn kan dit komen door die visolie ze heeft cholstrohol

  • Reactielink van.den.breede.anny@telenet.be maandag, 17 oktober 2016 20:39 Geplaatst door van.den.breede.anny@telenet.be

    Mijn dochter heeft een allegie van alle vis ,mag zij visolie innemen of beter iets anders en wat dan juist?

Anderen lazen ook

Medische informatie…
Dit is geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.

© 2016 - 2017 www.mensenlichaam.nl

Onderdeel van het Trivomedia-netwerk