Rugklachten door slecht matras; verkeerd liggen

Slecht matras? Slecht matras?

Je komt de nacht niet altijd even goed door en bent in 's morgens, na je nachtrust, nog steeds moe. Kan een slecht matras de oorzaak zijn van een slechte nachtrust? En kun je rugklachten krijgen door een verkeerd, slecht matras? Een slecht matras kan rugklachten veroorzaken, maar ook een doorgezakt bed, bed bodem of verkeerd kussen kan klachten veroorzaken. We brengen meer dan een derde van ons leven door op bed. Wees zuinig op je lichaam; een goede nachtrust op een goed matras, bed en kussen kan veel lichamelijke klachten en ook rugklachten voorkomen.

Wat is een goede slaaphouding?

Een goede slaaphouding is een houding waarin de wervelkolom zich in een natuurlijke stand bevind vanaf de zijkant bekeken. Ieder mens heeft zijn eigen slaaphouding en deze kan van elkaar verschillen, we nemen simpelweg een houding aan waarin we het lekkerst liggen en goed kunnen slapen. Soms kan deze, voor jou comfortabele houding, op langere termijn rugklachten veroorzaken.  Rugklachten moet je te allen tijde voorkomen. De voorkomende slaaphoudingen zijn:

Rugligging: De rugligging geeft een redelijk goede ondersteuning voor het lichaam, maar kan wel klachten aan de onderrug veroorzaken wanneer deze niet voldoende wordt ondersteund. Om de kromming van de wervelkolom zo natuurlijk mogelijk te houden kunt u een doek in de lende/rugholte leggen. Een rugligging tijdens het slapen kan de volgende voordelen hebben:

  • Het lichaamsgewicht wordt, bij een goed matras,  gelijkmatig verdeeld; dit kan artritis voorkomen.
  • Het voorkomt refluxklachten (brandend maagzuur) als het hoofd, iets verhoogd, op een kussen ligt.

Slapen op de rug kan ook enkele nadelen hebben:

  • Slapen op de rug verhoogd de kans op snurken.
  • Kan leiden tot slaapapneu; ademstilstand tijdens de slaap van minimaal 10 seconden.

Buikligging: De buikligging wordt vaak afgeraden. Slapen op de buik geeft vaak, door de kromming van de lenden,  op den duur rugklachten. De sterke draaiing van het hoofd geeft vaak nekklachten. Daarnaast hebben buikslapers vaak de armen onder of achter het hoofd, dit kan eveneens aanleiding geven tot nek- en/of schouderklachten.  Slapen op de buik heeft verder geen voordelen, nadelen zijn:

  • Rugklachten
  • Nekklachten
  • Schouderklachten

Zijligging: De zijligging wordt naast de rugligging gezien als een goede slaaphouding. De houding is de meest voorkomende slaaphouding en idealiter als volgt: de benen op iets opgetrokken en de onderste arm voor de borst. Slapen op de rechterzij heeft de voorkeur want als je op de rechterzij slaapt wordt druk op de lever en longen voorkomen.

Wat is een goed matras?

Een goed matras vinden is soms een echte uitdaging. Laat je goed informeren over de eigenschappen van de vele verschillende soorten matrassen. Niet alleen om dat prijzen sterk uiteenlopen (van ongeveer 100 euro voor een polyether-matras tot meer dan 1000 euro voor een pocket-veringmatras.), maar ook omdat  de keuze van een voor jou geschikt matras van verschillende factoren afhankelijk is. Bij het kiezen van een ideaal matras is het belangrijk onder anderen  te letten op:

  • Lengte van het matras:  Een te kort matras is ongeschikt voor lange mensen.  Bij een te kort matras kan de persoon krampachtig gaan liggen en kunnen makkelijk rugklachten, nekklachten. Een geschikt matras is ongeveer 25 centimeter langer dan de lichaamslengte.
  • De breedte van het matras: Mensen met een fors postuur moeten een breder matras aanschaffen dan mensen met een smal postuur. Vind je genoeg ruimte fijn, kies dan altijd het zekere voor het onzekere en ga voor een breed matras.
  • Je lichaamsgewicht: Ben je zwaar of zwaarder van gewicht dan kan een te zacht matras niet fijn liggen omdat je er te ver in zakt. Een te zacht matras kan ook rugklachten veroorzaken. Een te hard matras is daarentegen voor een licht persoon niet prettig en kan ook rugklachten veroorzaken.
  • Is het matras antiallergisch?: Ben je allergisch voor bepaalde stoffen of materialen let dan goed op. Er bestaan speciale hypoallergene matrassen en matrashoezen. Ook voor mensen met allergie voor bijvoorbeeld huisstofmijt zijn deze matrassen geschikt.
  • Druk verdelende eigenschappen: Een matras beschikt vaak over bepaalde druk verdelende eigenschappen. Deze eigenschappen zijn belangrijk bij bijvoorbeeld rugklachten en of nekklachten
  • Ventilatie: Een matras moet over geschikte ventilerende eigenschappen bezitten. Een mens verliest tot ongeveer een halve liter vocht per nacht. Een matras dat niet goed ventileert kan een goede thuisbasis  worden voor bacteriën en schimmels.
  • Hygiëne van het matras: Vind je hygiëne belangrijk dan is een matras met een afritsbaar, afwasbaar deel ideaal. Je kan dit deel makkelijk, snel, thuis uitwassen/reinigen. Dit komt de hygiëne sterk ten goede, mits het wasbaar is op 60 graden.

Een verkoper kan niet in een oogopslag zien welk matras voor jou geschikt is. Wil je de kans vergroten dat je met een goed, voor jou geschikt, matras de winkel verlaat, weet dan welke vragen je moet stellen. De verkoper kan op deze manier een beter beeld vormen en een goed advies geven.

Ook de lattenbodem is van belang

Rugklachten door lattenbodem/spiraalbodem

Naast verschillende matrassen bestaan er ook verschillende lattenbodems. Lattenbodems met elk hun eigen instelmogelijkheden en/of specifieke eigenschappen. Zo kan een lattenbodem bijvoorbeeld verstelbaar zijn, handmatig, elektrisch of juist helemaal niet. Erg stug zijn of juist erg flexibel. Rugklachten kunnen ontstaan door een te slappe lattenbodem of een doorgezakte spiraalbodem, deze moet dan worden vervangen. Een bed is echter een totaalplaatje, een matras moet bij een lattenbodem passen en andersom.

Reageer op: "Rugklachten door slecht matras; verkeerd liggen"

Anderen lazen ook

Medische informatie…
Dit is geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.

© 2016 - 2017 www.mensenlichaam.nl