Tips tegen een slap en moe gevoel tijdens het sporten

Geen kracht meer Geen kracht meer

Een moe en slap gevoel in de spieren tijdens het sporten is vervelend. Je kunt de training niet goed uitvoeren. Je traint niet efficiënt en je zult daardoor sneller opgeven. Het is belangrijk om goed te eten voordat je gaat sporten. Een half uur voordat je gaat sporten kun je een banaan gaan eten. Je lichaam krijgt dan voldoende suikers binnen om niet slap en futloos te raken.

Snel een moe gevoel tijdens sporten

Sporten geeft vaak een lekker en goed gevoel. Toch zijn er ook veel mensen die al tijdens het sporten erg moe raken. Dit gevoel kan na een aantal minuten al optreden. Een vermoeid en slap gevoel treedt dan plotseling op. Het kan het sporten zelf erg belemmeren. Vermoeidheid is in dit geval meestal lichamelijk. De beenspieren zijn dan bijvoorbeeld moe en futloos. Wat kun je doen om dit gevoel te verhelpen?

Eet voldoende!

Uiteraard zijn er verschillende soorten sporters. Er zijn mensen die naar de sportschool gaan om meer spieren te kweken. Deze krachtsporters willen niet afvallen (in gewicht), maar juist groeien (in spieren). Er zijn ook sporters die naar de sportschool gaan om vet kwijt te raken. Wat vaak vergeten wordt is voldoende te eten. Wie niet genoeg eet, kan slap en moe raken, zeker wanneer er veel gesport wordt en daarnaast onvoldoende wordt gegeten. 

Eet een banaan voor energie

Afvallen en eten?

Het is natuurlijk geen rocket science. Wie wil afvallen, moet minder van bepaalde voedingsstoffen binnenkrijgen. Het gaat in dit geval meestal om vetten en suikers. Ook koolhydraten (een soort suiker) kan bijdragen aan overgewicht. Natuurlijk wordt je niet dik binnen een week. Wie consequent en ''chronisch'' te veel eet, kan op den duur dik worden. Mensen die willen afvallen moeten vaak meer bewegen en minder suikers / vetten eten. Toch moet je niet vergeten dat je juist meer moet eten als je gaat sporten. Je lichaam heeft immers meer brandstof nodig. Je moet alleen meer gezonde voedingsstoffen eten. Een broodje hamburger speciaal naar binnen werken voor het sporten helpt natuurlijk niet bij het afvallen.

Wat moet je dan eten?

Veel sporters eten een banaan voordat ze gaan sporten. Een banaan bevat veel koolhydraten en suikers. Je lichaam kan deze suikers gebruiken als brandstof. Je hebt dus snel energie die je kunt gebruiken tijdens het sporten. Ook (direct) na het sporten eten sporters vaak een banaan. Op die manier komt je lichaam niets tekort en kun je je volledig inzetten tijdens het sporten. Wat moet je niet eten?

  • Ga geen volledige maaltijd eten 30 minuten voor het sporten
  • Eet geen reep chocolade (veel vetten en veel suikers)
  • Een granenreep lijkt gezond, maar is het niet

Eiwitshakes tegen een slap gevoel?

Een speciale shake waar veel eiwitten in zit verwerkt wordt vaak gebruikt voor het sporten. Deze speciale shake bevat vaak alle benodigdheden voor een optimale groei in spiermassa. Daarnaast krijg je voldoende energie door de shake te drinken. Speciale eiwitshakes kun je ongeveer 45 minuten voor de sportsessie drinken. Je mengt het poeder met water of met magere melk.

Bouw het langzaam op

Het spreekt uiteraard voor zich, maar het is altijd goed om het te herhalen: bouw het sportgedrag langzaam op. Wie van het één op het ander praktisch in de sportschool woont riskeert blessures en vermoeidheid. Ga dus nooit 5 tot 6 keer per week naar de sportschool als je dit niet eerder hebt gedaan. Bouw sportgedrag langzaam op. Wie te fanatiek gaat sporten, kan een slap gevoel krijgen. Je energiepeil is dan bijzonder laag. Niet alleen het sporten zelf kun je nu minder efficiënt uitvoeren, ook je overige werkzaamheden (denk aan je werk!) kan hier hinder aan ondervinden.

Warming-up kan helpen

Een goede warming-up kan helpen tegen vermoeidhied. Je spieren worden aangewakkert en maken zich klaar voor de training. Een warming-up duurt meestal 10 tot 15 minuten. Het doel van een warming-up is om de spieren klaar te maken voor een intensieve work-out.

Laatst aangepast op woensdag, 21 september 2016 13:00

Reageer op: "Tips tegen een slap en moe gevoel tijdens het sporten"

Anderen lazen ook

Medische informatie…
Dit is geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.

© 2016 - 2017 www.mensenlichaam.nl

Onderdeel van het Trivomedia-netwerk